maandag 13 juli 2009

Egypte en de Blauwe Lotus

De blauwe lotusbloem (Nymphaea caerulea) staat ook bekend als Blauwe waterlelie of Egyptische lotus. Deze waterplant groeit aan de randen van meren en rivieren. De oude Egyptenaren beschouwden de waterlelie als een heilige plant.

de blauwe lotus. Deze geheimzinnige en heilige plant is door de eeuwen heen zowel in Egypte als in India beschouwd als een symbool van het heelal. Er is geen monument in de vallei van de Nijl, geen papyrus, waarop deze plant niet een ereplaats heeft. Op de kapitelen van de Egyptische pilaren, op de tronen en zelfs op de hoofdtooien van de goddelijke koningen, overal wordt de lotus gebruikt als een symbool van het heelal. Het werd onvermijdelijk een onmisbaar attribuut van iedere scheppende god en godin.


Alsof ik duizend jaren onder water heb gesluimerd, word ik wakker in een nieuw jaargetij.
Ik ben de oprijzende Blauwe Lotus.
Ik ben de kelk van dromen en herinneringen, die zich opent.
Ik ben de bloem met de duizend kroonbladeren.
In de morgen rijst de Zon naakt en nieuw als een pasgeboren kind;
Ik open mijzelf en wordt doordrongen van het licht.
Dit is de vreugde, het langzaam wakker worden in een vuur,
als één voor één de bloemblaadjes zich openen,
als vingers die het geheim binnen in de hand stevig omsloten.
Ik laat het verleden los en geef de geur van bloemen vrij

Uit: De Wording van de Lotus, de Papyrus van Ani, Egyptisch Dodenboek


deze blog is nog in wording. Er komt dus nog meer over Egypte en de lotus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vergelijkbare Blogs

Related Posts with Thumbnails