zaterdag 31 maart 2012

PFI Lunteren & Hergroeperen van Wicca

Na zorgvuldige lezing van het programma van de PFI meeting 2012 heb ik het hoofd geschud. Altijd weer dezelfde namen, altijd weer dezelfde nietszeggende workshops en weer de dingen die iedereen nou wel weet. De organisatie is ook nog steeds in handen van een hoogbejaarde die de glorie van vergane tijd gebruikt als kruk. Alleen het buurthuis is dit jaar verwisseld voor een ander buurthuis, wegens verbouwing. Tot buurthuis, neem ik aan.

Door: DE KRITISCHE MAGIER

Wegens mijn redelijk gevorderde leeftijd mag ik iets zeggen over de grijsheidsgraad van dit – helaas – jaarlijks terugkerende circus der paganisten. Laat de lezer niet denken dat het buurthuis bevolkt zal zijn door schilderachtige figuren voorzien van berenvel en gehoornde helm. Nee, de gemiddelde wicca-aanhanger komt daar, bijbelvast als altijd. En voorts al wat tot de slappe zweefcultuur gerekend mag worden.

Oudgediende Marian Green doet de natuur, zoals altijd. Madam Custers die zich sinds enige tijd ook tot de paganisten rekent zal er weer zijn met haar gebruikelijke wartaal en kijk eens aan .... ze heeft zelfs Andy Cooper opgetrommeld. Andy komt oorspronkelijk ook van de school van Dolores Ashcroft maar heeft het over de NLP boeg gegooid. Wie dus nog niet van zichzelf gek is kan dat bij hem worden maar dan wel voor een forse prijs, net als bij Ina Custers. Hoge prijzen lijken deel van de Westerse Mysterie Traditie te zijn. Ik ben er alleen nog niet uit of die prijs onderdeel is van het mysterie of van de traditie. De Asatru noot is niettemin altijd verfrissend vanwege de onconventionaliteit. Toch nog een lichtpuntje.

Waar het verder over zal gaan bij de aangekondigde “Negen Werelden” is mij niet helder en zal, naar ik veronderstel, ook niet helder worden. Ja daar zijn we weer, want ook Gardenstone gaat een verhaal houden. Ook zo iemand die zijn punt niet kan maken, maar zijn boeken liggen in de ramsj dus je moet wat.

Ach, wie deert dit alles nou eigenlijk? Niemand. Een deel van de bezoekers komt gewoon om ruzie te maken met het andere deel, dat is de hoofdzaak. Als komische noot zal er waarschijnlijk weer een wrakke Amerikaanse auto komen voorrijden die een bijbehorend wrak op hoge hakken uitlaadt, maar dat is versiering van de doffe sfeer.

Terzake, er is werk aan de winkel. Merlin Sythove is dit jaar overleden, een van de boegbeelden van de verkokerde Neerlandse wicca. Het Silver Circle Forum is uit de lucht en het lijkt erop dat de kudde zonder herder zit. De oude garde is grimmiger dan ooit, maar ik betwijfel of dit met het overlijden van Merlin te maken heeft. Ook Alzheimer is immers een geduchte naam. Dat die zich laat gelden is duidelijk: zijn we nou al vergeten dat Merlin overleden is? Werk aan de winkel, zou ik zeggen.

Persoonlijk kan ik er met de pet niet bij waarom Lady Bara de gelegenheid niet benut om een flink deel van de tijd (die nu in oninteressante lezingen en onzinnige rituelen gaat zitten) te benutten om eens van gedachte te wisselen over hoe het verder en beter kan met wicca nu Merlin niet meer onder de levenden is.

Ik mag graag de jonge garde aanmoedigen om deze gelegenheid aan te grijpen om te hergroeperen. Wicca kan naar een beter niveau. Als men niet weet hoe dat moet is er altijd informatie in het buitenland te halen. Ga vooral eens zelfbewust met je dierbare overtuiging om en gooi die ouwe garde eruit want die houdt wicca klein en bekrompen. Laat je niet imponeren door verleden en degene die al tot het verleden behoren. Degene die al bij leven een psychologische lijkstijfheid aan de dag leggen vanwege hun onbuigzame opvattingen over “hoe het hoort te zijn”. De toekomst is NU, anders verwatert het wicca geloof tot na-aperij en we weten allemaal wat dat betekent.

Ik schuif al jaren onopvallend tussen het volk van de PFI bijeenkomsten. Ik kijk en luister vooral, trek daarna mijn conclusies. Sinds vorig jaar hoor ik de naam Sterzoeker, dat juich ik toe. Naar aanleiding van een vreemde controverse op Sterzoeker (over een aankondiging van een cursus) heb ik bij wijze van uitzondering contact gezocht met de naam die in het midden van de turbulentie leek te staan: Vesta. Zij kwam mij voor als een liberale, vernieuwingsgezinde dame met een schat aan kennis. Ik hoop haar dit jaar op de PFI aan te treffen, ze had haar toegangsbiljet al klaar staan. Misschien kunnen wij voorgaan in de hergroepering. Zo niet dan zal ik een damestasje laten lezen dat ik speciaal voor de gelegenheid zal aanschaffen. Mocht uit die sessie iets nieuws voortkomen dan laat ik het hier zeker weten.

Tot ziens in Lunteren. Reanimatiepakketten zijn aanwezig voor de fossielen.

DE KRITISCHE MAGIER

7 opmerkingen:

  1. Getver, wat is 'ie weer scherp. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. KM, u bent vergeten dhr. George Beentjes alias Alruin te vermelden, die vorig jaar de deelnemers aan zijn lezing voor zeven euro een gek hoofddeksel liet knutselen van glitter stof en stevig papier. Slimme jongen wel die Alruin. Hij was de enige die een slaatje wist te slaan uit zijn lezing. Wij zijn zeer benieuwd wat hij ons dit jaar laat knutselen. Zijn lezing gaat over Aleister Growley, grote kans dus dat het iets drogerends is, want dat is George wel toevertrouwd. Wie weet heeft hij met zijn knutsel werk de andere sprekers wel doen inspireren en gaan we dit jaar een engel knutselen bij Custers voor tien euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Kritische Magier11 april, 2012 11:02

    @ Joost

    Correct. Ik heb er nog een paar overgeslagen. Het gevoel van verveling werd mij te sterk. G. Beentjes zou eens moeten overwegen een automatiek te beginnen. Bij inworp van 10 euro een hoofddeksel, flesje goudverf, een engel, drugs assorti, geheel naar keuze. Staat allemaal achter de glazen ruitjes dus smullen maar. Lijkt me een welkome aanvulling op dat buffet waar de PFI gangers weer op worden getrakteerd. Maagtabletten mogen van mij ook in de automatiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weet iemand woorom het Silver Circle forum plat ligt? Is dit een beheer probleem, of een handig actie om mensen naar het PFI te leiden? Er wordt namelijk aangeraden, omdat het SC forum er uit ligt, lid te worden van het PFI. Nu is daar al eerder keer een discussie over geweest. Ik neem aan dus dat ze niet bedoelen om lid te worden van de stichting PFI maar van het PFI-forum , want lid worden van de PFI kan nog steeds niet daar het een stichting betreft en geen vereniging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is iedereen wel dood.

      Verwijderen
    2. Het SC forum ligt plat door een virus. Aangezien dat Merlin er handmatig heel veel aan gesleuteld heeft, is het even uitzoeken door derden hoe het werkt en wat erin gebouwd is. Maar het komt terug, zeggen ze. Het lid worden van het PFI forum heeft tot doel in ieder geval informatie te blijven volgen, wat soms wel handig is. Maar er ligt veel op zijn gat momenteel in wicca land. Een community is uiteen aan het vallen lijkt wel.

      Verwijderen
  5. Komt er nog een verslag van de PFI conferentie op Sterzoeker?

    BeantwoordenVerwijderen

Vergelijkbare Blogs

Related Posts with Thumbnails