zondag 5 juli 2009

Oude Meester en nieuwe meesters

Drie grote Meesters besloten, op goede een dag, dat de tijd was aangebroken, om opnieuw te gaan werken in de oude traditie, daar de tijden waren veranderen en sommige zaken begonnen open te breken. De tijd was rijp om een voorzichtige start te maken met een herstel van het werken in de oude traditie. Omdat er een grote belangstelling voor was maakten ze haast. Ondanks dat er meer gelegenheid was tot vrijheid was van denken, moesten ze nog steeds voorzicht zijn.


Een van de Meester was, lang geleden, per toeval, in het bezit gekomen van oude manuscripten. Hieruit konden de drie Meester de basisrituelen vormen, welke toegang gaven tot de oude mysteriën. Ook vonden ze in de manuscripten aanwijzingen over waar ze moesten zoeken om deze queeste te vervolmaken.

Ze verzamelden een grote collectie occulte materialen en geschriften. Ze bewerkten dit tot bruikbaar materiaal en gaven de rituelen vorm. Ze zochten in musea en ze bestudeerden de oude boeken en middeleeuwse Grimoires. Ze vertaalden teksten vanuit het Latijns, Grieks, Hebreeuws en vanuit andere bronnen. Op deze wijze maakten ze de oude westerse mysterie tradities weer toegankelijk voor de moderne mens, na een lange periode van onderdrukking, waarin mysteriën en magie ondergronds waren gegaan, als gevolg van de inquisitie.

De drie Meesters hadden veel geld en tijd, zodat ze overal naar toe konden reizen. Ze bezochten verre landen en vreemde volken. Ze noteerden hun bevindingen op papier. Zo snel als het ging, in die dagen, werden deze gevonden wijsheden vogel- vluchtig doorgegeven aan andere meesters. Het was nog in de tijd dat alles met de hand werd gekopieerd en geschreven. Een zekere haast was dus geboden.

Toen de drie Meesters voldoende hadden geschreven, was de tijd daar om te werken met het verworven materiaal. Ze besloten op een ochtend, om een gouden tempel op te richten, waar zij die zich er toe groepen voelden hun innerlijk licht konden laten schijnen. De opzet was dat het een tempelschool zou worden. Een instituut die voor iedereen toegankelijk zou zijn. Het zou toegankelijk zijn voor een ieder die zelf had besloten de weg van de oude mysteries te gaan. Het was opgezet als een tempel en een leerschool, zonder hiërarchie en dogma, waar iedereen gelijk zou zijn en waar eem ieder van elkaar kon leren.


De contacten met de hogere sferen waren reeds gelegd en zij die wilden leren konden zich aansluiten op het innerlijk pad. Nieuwe studenten aan de school konden proefden en kijken waar ze het beste aansloten en zo bepalen welke weg ze wilden gaan. Voor zij die zich verder wilden ontwikkelen waren er de Meesters, die bereid waren hun kennis te delen, zodat ze na verloop van tijd samen dieper konden delen in het magische en mystieke werk. Als daar een behoefte aan was konden ze hun inzichten delen met medestudenten. De opzet was altijd geweest vrijheid, broederschap en gelijkheid.

Toen kwam er in de loop van de geschiedenis een periode van verwarring en verdriet en oorlog en al gauw was de oorspronkelijke opzet van de drie Meesters vergeten. De gouden tempel, gevormd op een mooie ochtend, was reeds afgebroken. De vaandels opgeborgen, de lichten gedoofd, het zegel van vriendschap, broederschap, gelijkheid, verbroken en de geschriften waren verdeeld over meerdere nieuw meesters. Er werd niet meer gedeeld, zoals de drie oude Meesters dat in gedachten hadden, men was deze oorsprong vergeten.

Er kwamen andere tijden en nieuwe meesters. Deze meesters bepaalden dat alle ontwikkelingen moesten verlopen middels graden en trappen. Als je de gouden tempel wilde betreden, dan was dat slechts mogelijk als ongelijke. Voortaan zou je bij de buitenwacht horen, als een novice zou je de tempel binnenkomen en niet als een broeder. Er werd door de nieuwe meesters bepaald dat het een lange weg zou worden. Een basis opleiding van minstens 5 jaar, was nodig, om de eerste trede te mogen betreden. De eerste trede daarvan werd bepaald dat deze te maken had met de verantwoordelijkheid voor de eigen spirituele groei van de novice. De twee trede had te maken met het begeleiden van nieuwe leden in hun spirituele groei. Het werd de trede van doceren aan de ander, of een periode om je bezig te houden met een specialisatie. Hoe anders was dit dan in de oude dagen, waar de Meesters zoveel leerden van zij die ook leerden en waar iedereen speciaal was.

Van de derde trede werd bepaald , door de nieuwe meesters, dat deze trede aangaf dat er contacten waren met de andere sferen en met andere hoge adepten. Deze trede was slechts voor weinigen weggelegd. Ook werd door de nieuwe meesters bepaald dat er pas op de derde trede nieuw kennis en materiaal toegankelijk gemaakt zou worden. Dit zou de trede zijn van de test van het licht en het donker. Hoe anders was dit in de dagen van oude Meesters. In de opstelling van oude Meesters, daarin was er geen derde trede, daarin was alles gelijkwaardig. Daarin was alle kennis altijd toegankelijke, zowel oude als nieuwe. Daar waren licht en duister een.

Wees dus als je nu, in deze moderne tijd besluit, om de oude wegen, van de mysteriën te betreden, altijd op je hoede. De kans is namelijk heel groot dat je een magiër, leraar of meesters tref, die voorkomt uit deze tweede lijn van meesters, waarbij je een duidelijke sterke hiërarchische-structuur zult aantreffen. Een meester uit deze traditie zal alles bepalend zijn en jou vertellen dat hij al hoog staat in zijn spirituele ontwikkeling en dat jij nog een zeer lange weg te bewandelen hebt, om toe te treden tot wat hij zal noemen “the inner planes”.

Binnen een school met een dergelijke (moderne) structuur zal je een systeem van graden aantreffen en het zal jaren duren eer je het volledige spectrum van de betreffende school mag bezien. Je zult merken dat je nooit een gelijk bent en dat er nooit echt wordt gedeeld. Al doet de hoofd van de school je waarschijnlijk anders geloven. Je zal zien en ervaren dat bepaalde kennis en rituelen verborgen worden gehouden. Als je er speciaal naar vraagt of je tekst en uitleg kan krijgen, dan wordt dat niet door je verkregen. Of het les materiaal en de rituelen worden wel uitgevoerd, maar na afloop dien je het (les) materiaal weer in te leveren, zodat je het je het je thuis niet echt eigen kan maken.

Ook zal het geen plaats zijn waar jij je inzichten kan delen net de andere. Er zal geen of nauwelijks gebruikt gemaakt wordt van wat jij al weet of wat jij wilt delen. Weet dan, dat als je dit aantreft, dat het eigenlijk zo niet hoort te gaan. De bronnen zijn immers al open en niemand heeft eigenlijk nog het recht om mysteriën te versluieren en zich structuren toe te eigenen die bepalend zijn voor jouw groei. Ook behoren er geen teksten, rituelen, visualiesaties of uitleg achter gehouden te worden door degene die les geeft. We zijn immers allemaal gelijk en toch anders.

Voor hen die zich waarlijk en oprecht in de oude mysteriën willen verdiepen, is het een kunst om een leuke groep mensen te vinden, of om een groep gelijk gestemden te vormen, waarbinnen men in vertouwen , de oude weg van de mysteriën , kan oefenen. Het zou een groep moeten zijn waar mee je in kan haken op iedere aspect van een bepaalde leer of wetenschap, waar binnen je samen kan zijn met de ( eigen) gaven, en waar samen te delen valt. Het zou een groep moeten zijn waar een ieder Leerling een Meester is en iedere Meester een Leerling is.

De inquisitie is reeds lang voorbij. De bronnen zijn geopend en beschikbaar voor iedereen die bereid is te zoeken. De wegen naar de oude goden ontgonnen. Er is veel kennis en materiaal voor ons opgeschreven en makkelijk beschikbaar gemaakt! We hebben internet! Toegang tot de bron van oorsprong is veel gemakkelijker dan je denkt!

Mochten er scholen zijn die wel werken van uit de oude traditie, van gelijkheid en gelijkwaardigheid, dan zou ik deze graag vermelden. Als U ze kent, laat dan alstublieft even een reactie achter, met eventueel het web-adres van een dergelijke school, loge of traditie, of laat wellicht uw bevindingen achter bij deze blog.

3 opmerkingen:

  1. Aрpreciаte this post. Wіll try іt out.


    my webрage: www.malevolencegame.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I аm regulаr гeadеr, hοw are yοu evеrybody?
    This pіеcе of writіng рοsted at thiѕ site is truly nice.


    Мy pagе silk n sensepil review

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gгeat ρoѕt. I was сheсking
    сοnstantly this blog аnԁ I'm impressed! Very useful information specifically the last part :) I care for such info a lot. I was looking for this certain information for a long time. Thank you and good luck.

    Look at my blog; cupidsmojo.com

    BeantwoordenVerwijderen

Vergelijkbare Blogs

Related Posts with Thumbnails