Pagina's

dinsdag 15 maart 2011

(2) Wicca Documentaire: De Nieuwe Heksen.

Hier volgt het tweede blogje over de "De Nieuwe Heksen". Dit is een documentaire van Dirk Dumon en Jan de Zutter, uitgezonden geweest op de Belgische televisie. Het is al een oudje, maar toch leuk om deze documentaire eens nader te bekijken en te belichten. Het laat ons zien hoe er naar heksen wordt gekeken door programmamakers. Ook laat het zien hoe heksen zichzelf, in de media, naar de buitenwereld toe presenteren. Veel is er op dit gebied niet verandert en daardoor blijkt deze documentaire aardig actueel. Wij wensen u veel lees en kijk plezier

Deel 3 van deze documentaire begint met Amerikaan die verschillende religies heeft bestudeerd en na verloop van jaren kwam hij tot de conclusie dat wicca zinvoller en verrijkender is en minder hypocriet is dan de georganiseerde religies.

Daarna gaan we naar Engeland. De bakermat van de moderne hekserij. Pas vanaf de jaren 50 komen de heksen uit de anonimiteit. Voordien werkten de heksengroepen in het grootste geheim. Nu zijn er honderden heksenringen en occulte boekwinkels zoals de Atlantis- bookshop. Een geliefde spot voor documentaire makers waar het heksen en magie betreft.

De dragongroep wordt onder de aandacht gebracht, deze bestaan uit heksen en druïden. Zij geloven dat ook magie kan bijdragen in de strijd tegen milieuverloedering. We zien een groepje excentriekelingen in een park mysterieuze katachtige sluipbewegingen maken.

Heksen en andere paganisten hebben zich verzameld in de Pagan Federation. Ellen Williams komt aan het woord en vertelt ons dat paganisme als officiële religie aanvaard is. De paganisten ontmoeten elkaar op open debatavonden, zoals in de Talking Stick een pub waar heksen, occultisten, paganisten en astrologen samenkomen. Caroline, een van de bezoekers vertelt dat het voornamelijk een sociaal gebeuren is. Ook hier zien we weer een verzameling excentriekelingen de revue passeren.

Maxine Sanders de vrouw van de inmiddels overleden heksenkoning Alex Sanders, vertelt ons dat toen zij werd ingewijd in de wicca alles heel erg in het geheim gebeurde. Dat moest ook omdat mensen bang waren. Hekserij was iets uit sprookjes. Men wierp stenen naar haar op staart. Zij en Alex waren de eersten die de publiciteit niet schuwden.

Kijkende naar de oude foto's die van Maxine worden getoond, vragen wij ons af wat zij aan haar gezicht heeft laten doen. Enorme lippen heeft ze, in een door botox strak getrokken gelaat. We hebben het al eerder geconstateerd dat de moderne vrouwelijke heks of magiër het niet schuwt om moderne kunstgrepen te hanteren om jong te blijven. Een moderne heks en magiër gaat mee in wat de huidige mode voorschrijft. Botox, extensions en andere hulpmiddelen zijn ook haar niet vreemd. De tijden zijn verandert we zien de heksen protesten houden samen met de groene beweging. We zien een vrouwelijke heks een weinig indrukwekkende "spell" uitspreken tegen Shell. Wat we hier is de veel eer de persoonlijke strijd van het individu met zijn eigen (belevings)wereld, dan dat het iets laat zien van hoe paganisten in het algemeen met milieubewustzijn omgaan.

Daarna komt Hera aan het woord. Zij werd heks genoemd als men boos op haar was en de dochter van de duivel. Toen zag zij een introductie avond over hekserij en ze ging daar naar toe, maar het bevestigde niet de verhalen uit haar kindsheid.

Modene hekserij gaat over godinnenverering. Ze vieren 8 seizoensfeesten. De documentaire neem een kijkje op het litha feest. We zien beelden van een Mysteriespel. De terugkeer van de hulst koning. jammer dat we maar een klein stukje zien. Dit hadden we wel in het geheel willen zien. Hera heeft dit duidelijk in de vingers. Mooi man....!

Tot slot vertelt Hera over de functie van de hogepriester binnen een coven. We gaan verder met deel 4



deel 4 Start in de schoolbanken bij een Antwerpse Coven, waar we een kijkje nemen. Zo te zien zijn dit Arguicha en Hera, die we eerder hebben gezien, maar dat wordt verder niet benoemt. Kandidaten die ingewijd willen worden krijgen gedurende een jaar en een dag les van de hogepriester en priesteres. Ze leren de basis regels van de wicca, de kosmologie, de rol van de godin, de betekenis van rituelen, of het gebruik van de Tarot op de levensboom. Persoonlijk hebben we ons altijd afgevraagd wat hebben runen, kabbala en tarot met wicca te maken? Je zou er maar niet in geïnteresseerd zijn. Wat dan? Kun je dan nog wel heks worden? Begin nu gewoon eens met alle jaarfeesten en met hoe je rituelen schrijft en deze opvoert, zouden wij adviseren, maar ja wie zijn wij in deze?

De hoge priester merkt schertsend op, dat ze een reis gemaakt heeft waarbij men Zot geworden is en dat alle aanwezigen bij hem dat zijn, want anders zaten ze niet bij hem. Tja, wat moeten we daar nu nog aan toevoegen ;-). De Hoge priester vertelt ons verder dat in de wicca de eerste schreven die gezet worden het bewijs zijn van moed, die je hebt om dingen te doen waar misschien de buurvrouw van gaat zeggen dat je gek bent. Hier komt heel even de arrogantie van wij zijn koste wat het koste "anders". Wij houden de buren liever te vriend en daarom zijn we heel gewoon gebleven.

Dan zien we een groep mensen in een kring zitten met het hoofd gebogen in een soort trance, veroorzaakt door het hypnotiserende gezang van deze groep. Ergens in het midden zit een klein meisje. Ouder dan een jaar of vier zal ze niet zijn. Ze heeft een zuigfles en een steen in haar knuistjes. We vragen ons af waarom zij bij dit ritueel aanwezig is? Zulke kleine kinder in hekserij betrekken..mmmm...?? nee dat vinden wij niet zo'n heel goed idee.

De volwassen mensen hebben ook een steen in hun handen. Door de wijze waardoor ze hun hoofd bij de steen houden lijkt of ze hierop de tonen produceren ....Aaaaauhh mmmooeahhhhhAauuuuuu klinkt het. Het mysterie van de stenen wordt even later beantwoord in de documentaire. ze beschouwen de stenen als levende wezens en ze dansen en zingen voor stenen. Die stenen hebben dat graag en vinden dat hartstikke leuk. Aldus de hoge priester. Daarna zien we hoe heksen een heksenstaf maken en hieruit wordt duidelijk dat heksen de moeder aarde danken als ze iets uit de natuur wegnemen. Dit zouden meer mensen moeten doen is onze mening.

Vervolgens komt Mireille de Vos uit Gent aan het bod. We zien haar een ritueel opvoeren voo een huislataar. Haar moeder was een erf-heks, en maakte deel uit van een Franse heksenkring, van 7 oude vrouwen. Ze wordt regelmatig gevraagd om gebroken relaties te lijmen. Ze vertelt dat toen ze twaalf was haar haar grootmoeder merkte, die ook erf heks was, dat Mireille bepaalde gaven had, dat ze dicht bij de natuur betrokken was. Zo ontdekte ze dat ze eigenlijk een heks was. Ze kreeg onderricht en werd ook erf heks.

Het verhaal van de erf-hekserij dat kennen we inmiddels wel en wij geloven allang niet meer in sprookjes en mevrouw de Vos zo te zien ook niet, want behalve het ontdekken van haar gaven heeft ze ontdekt dat het sprookje van de erf-heks geld in het laatje brengt en geeft ze kaart lezing en doet ze toekomstvoorspellingen. Ze runt een esoterische boeken winkel in Gent. Ze legt nog even uit dat door het uitvoeren van kaartleggen, psychometrie, helderziendheid zij ook een dieper contact heeft met de mens.

Ook geeft zij geïnteresseerden de kans om persoonlijk met haar in aanraking te komen, middels open rituelen en kruiden wandelingen. Als u maar betaalt! We krijgen een kijkje bij een van haar kruiden wandeling en bij een ritueel, maar we zijn niet onder de indruk. Als je het geluid wegdrukt zou mevrouw de Vos evengoed een demonstratrice van huishoudelijke gereedschap op huishoudbeurs kunnen zijn. Dit riekt naar commercie. Als we dan toch moeten kiezen; doe ons dan maar Hera. Maar of we ooit voor stenen gaan dansen...nee dat zit er beslist niet in.

Deel drie eindigt met een betoog van Mireille de Vos dat we terug moeten naar de natuur en de documentaire stem laat ons tot slot weten dat de meeste sabbats vuurfeesten zijn en dat vuur een reinigende functie heeft en het schenkt net als de zon vruchtbaarheid. Het is maar dat u het weet en wij zouden zeggen; toch maar oppassen met vuur, voor je het weet zit je op de blaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten