Pagina's

zondag 24 juli 2011

De Clubgeest

De Kritische Magier lanceerde kort geleden een nieuw begrip: gevoelsarcheologie. De dikke Van Dale vermeldt het woord nog niet en hij heeft het meteen laten registreren zodat een zekere magus, (die altijd graag op andermans bagagedrager meerijdt) er niet mee aan de haal gaat.

Gevoelsarcheologie, dat deed een belletje rinkelen. Menig lezer dook in de peilloze diepte van de emoties om daar een vergeten gevoel op te graven. Sterzoeker ontving dan ook heel wat reacties. Eentje willen wij u niet onthouden. Met toestemming van de auteur nemen wij u mee naar een oerbeleving die met recht de basis van het moderne wiccagevoel mag heten. Wij danken de schrijver omdat hij dit gevoel met u en ons wil delen.

“Toen ik de blog van De Kritische Magier had gelezen dacht ik meteen: de clubgeest! Dat is wat ik en vele anderen zoeken. Daarom gaan we naar die cursussen die eigenlijk niks opleveren. Daarom zijn die new age/wicca groepen zo aantrekkelijk, hangen we een middag de sjamaan uit, spelen we magie of wordt er intuïtief geschilderd.

Het gaat er niet om WAT we doen maar DAT we het doen, groepsgewijs. Nu heet ons clubje een coven of een mysterieschool, vroeger heette dat De Stokroos en de Padvinderij. Daar werd de clubgeest gekweekt, daar liggen de wortels van het wij-gevoel: de soft spot waar louche mysteriescholen zo gretig gebruik van maken. Ik wil het beeld schetsen en het beest eruit laten. /Dan hebben de Sterzoekers misschien een antwoord op de vraag waarom intelligente mensen zich met onintelligente dingen bezig houden.

Elke dinsdagavond om half 7 opende de omgebouwde garage de deuren voor de jeugd. Frisse jongens en meisjes tussen 8 en 12 jaar stroomden toe. Aan de schragentafels zaten wel tien kinderen met verwachtingsvolle gezichtjes. Dit was hun avond, de avond van de Stokroos.

De leidster was een gezette dame van middelbare leeftijd. Meestal was ze in een goeie bui, maar soms had ze een humeur als een beer met eksterogen. Waarschijnlijk was ze in de overgang maar daarvan wisten wij helemaal niks.

De Stokroos had een clublied. Met het zingen van deze hymne werd de avond begonnen. Daarna volgde een verhaaltje uit de bijbel en een christelijk liedje. De Stokroos was op mild-christelijke leest geschoeid en daarom waren deze plichtplegingen inspirerend maar niet indringend.

Er werd geknutseld. De klei kwam op tafel, vilten lapjes ook, gereedschap erbij en het feest begon. De leidster las ondertussen voor uit een spannend boek.

Wij leefden naar de Stokroosavonden toe. Onze knutselwerken boden we thuis trots aan. Ze werden met enthousiasme en dank ontvangen, maar de voorwerpen verdwenen na verloop van tijd toch op raadselachtige wijze. Het maakte ons niet uit zolang we maar op dinsdagavond naar de Stokroos mochten. Dan droegen we onze insignes, de vilten roosjes in de verschillende kleuren (wit voor het eerste jaar, roze voor het tweede, rood voor het derde en geel voor het vierde jaar). Die insignes werden op het bijpassende halsdoek gespeld. Op dat halsdoek zaten gekleurde banden die bij het insigne van dat jaar hoorde. Trots droegen wij deze versierselen op de dinsdagavonden.

Een per jaar werd er een installatieavond gehouden in een buurthuis-met-podium. Dan werden de nieuwe jaarinsignes uitgereikt en de avond werd extra feestelijk gemaakt door de opvoering van een toneelstukje van het genre klucht. Wij waren de acteurs m/v, de decors waren zelfgebouwd.

Alle ouders waren uitgenodigd. Meestal kwam mijn moeder omdat mijn vader een beter excuus had om niet te gaan. Door een van de vele motgaten in de toneelgordijnen sloegen wij de instroom van het publiek gade, halfdood van de plankenkoorts. Ach, de opvoering van de klucht was altijd een succes. Het publiek in de zaal moedigde elkaar ook aan in het enthousiasme, al hadden die aanmoedigingen soms toch een wat gewelddadig karakter. Ons deerde dat niet en vol enthousiasme zetten wij de klucht op de planken.

De kluchtigheid van ons spel werd versterkt doordat er acteurs struikelden over de kostuums die van de verschillende rommelzolders kwamen, of het decor sukkelde om. Karton is immers geen stabiel materiaal. Soms werden teksten vergeten en de souffleur had net zijn mond vol drop. Het deed allemaal niets af aan het laaiende enthousiasme uit de zaal.

Na afloop ging ieder trots naar huis met een nieuw jaarinsigne, nog druk napratend over het prachtige toneelspel. Nee, geen wilde paarden konden ons van de Stokroos verre houden. De clubgeest was ijzersterk en regeerde ons jonge leven.

Het is daarom dat ik een zwak gehouden voor knutselclubjes zoals wicca, de magische tempel van een opvliegende magus of al spontaan in trance raak bij het zien van een sjamanentrommel.

Altaarkleedjes borduren? Ja, graag! Buideltjes maken voor magische frutsels? Hoera! Een clublied, een eed, een insigne (lamen geheten), een andere kleur koord? Heerlijk! O, als ik toen geweten had welke vreemde vruchten er aan de stam van de Stokroos zouden groeien, dan was ik gillend weggelopen. Al was de Stokroos niet uniek in zijn soort, hier zien we toch de magische basis van het groepsgebeuren: de clubgeest.”

57 opmerkingen:

  1. Ik wil even vermelden dat Fimo klei dan ook razend populier is, als regalia-kralen, om aan te geven voor hoeveel workshops je hebt betaald, onder sommige magiërs. Hoeveel te meer fimo-kralen hoeveel te meer waardering het oogst.

    Ook zagen we het prachtige en voordelige knutselwerk, van Alruin, op de PFI bijeenkomst, waaraan we gezamenlijk konden knutselen voor zeven euro vijftg. Met als knutsel-resultaat een kroon van karton met goudgalon-gordijnstof.

    Van de blauwe fimo graden-kralen en de zelf geknutselde koningskroon, daar worden wij allen blij van!

    Lang leven het magisch knutselen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Het is daarom dat ik een zwak gehouden voor knutselclubjes zoals wicca, de magische tempel van een opvliegende magus of al spontaan in trance raak bij het zien van een sjamanentrommel."
    Wat voor knutselclubje hou je er zelf op na dan? Jij schijnt je cursisten hetzelfde vakwerk voor te schotelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht dat dit iets uit het verleden is. Over welke knutselclub heb jij het nou, Astrid?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Elfin, dat blijkt niet uit deze alinea.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, maar wel uit jouw post. Wat bedoel je dan met "je schijnt je cursisten hetzelfde vakwerk voor te schotelen"?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb inderdaad weleens bij een coven bijeenkomst in het verleden gedacht dat ik bij de padvinders terecht was gekomen. Het principe dat als je iets 'kan' dat het dan afgevinkt wordt. En voor iedere graad krijg je weer zo'n lijstje, om af te vinken en 'opdrachtjes' om te doen. Nou is het freubelen me ook niet vreemd, iedere magische handeling gaat samen met gefreubel, of het nou wierook maken, of een talisman is. Creativiteit ten top in wicca-land.
    B*B

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zelf wierook maken of een wilgenbol vlechten of wat dan ook, ik vind het heerlijk!
    Andharil

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Natuurlijk is het heerlijk om je magische dingen zelf te maken. Maar het wordt anders als een knutselles 75 euro kost. Dan kan je je inderdaad afvragen waarom mensen zich zo gek laten krijgen om daaraan mee te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heeft het maken van een wierook of een wilgebol, of een talisman eigenlijk met wicca te maken? Dat vraag me trouwens ook af van Astrologie, Tarot, Chakra's en andere zaken die ik genoemd zie bij Wicca opleidingen? kan iemand mij dat uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Overigens niets ten nadelen van Alruin, wie zijn workshops kent, en dan bedoel ik niet de 50 minuten op de PFI, weet dat zijn workshops vol zitten met magisch freubelen. Ze zijn enorm leuk om te doen, en je steekt wel degelijk een hoop informatie op, hij heeft een behoorlijke hoge kennis van kruiden. Ik heb persoonlijk dus helemaal niets tegen dit soort workshops en bijeenkomsten om gezellig met een groep te doen. Het wordt wat anders als alle bijeenkomsten van een coven hierom draaien, of een opleiding op magisch gebied. Dan verwacht ik toch iets meer dan samen rond de hobby tafel zitten. Maar er zijn tegenwoordig zat Heksencafé's ook waar op deze manier een andere invulling wordt gegeven aan het 'samenzijn' i.p.v. alleen kletsen en roddelen. Crea-bea's die heksen.
    B*B

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Jaap
    Wierook maken heeft wel degelijk met magische handelingen te maken, de essentie van de wierook kan heel belangrijk zijn tijdens een ritueel. Ieder kruidje heeft tenslotte zijn eigen stofjes, zijn eigen magische betekenis. Voeg die toe aan een ritueel, en je krijgt een stukje meerwaarde. Wat wilgenbollen met wicca te maken weet ik ook niet zo, behalve als je ze maakt als dankoffer voor de natuurdeva's, voor het gebruik maken van de natuur waar je rituelen doet. Dan geef je een stukje zelfgemaakt iets, waar je energie in stopt terug aan de aarde en diens bewoners .. vogels os zo.
    Zoiets kan je toch zelf wel bedenken? Je draait tenslotte ook al een poosje mee.
    B*B

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Okee, dit begrijp ik wel. Maar heeft dit geknutsel dan ook iets te maken met de Clubgeest van de blog hierboven? Ik bedoel, heeft dat magische knutselen iets te maken met heimwee naar vroeger? Naar de Clubgeest dus. Leuke vondst trouwens, die Clubgeest.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Van wierook kan ik me de zeer zeker voorstellen dat er een verband is met de rituelen, en die wilgen bol kan ik op deze wijze ook plaatsen, maar ik zie bij veel opleidingen heel veel dingen waarvan ik denk, waarom wordt dat nu onder het hoofdstuk wicca getrokken. Of is dat om de tijd te vullen?

    Zo zag ik bv staan: magnetiseren, eigen gedachte herontdekt en/of versterkt, boeken maken, wijn maken, meditatie, psychometrie, tarot, astrologie.

    Al deze zaken kun je ook doen los van Wicca, dus zie ik het verband niet zo in. Kan je wicca zijn zonder dat je je in kruiden of in Astrologie verdiept. Andersom kun je afvragen is een kruiden deskundige of astroloog dan automatisch een Wicca?

    Ik mis bij sommige opleidingen zaken die ik logischer zou vinden dan het bovengenoemde. zoals:
    De jaarfeesten, en de betekenis hier van. Hoe schrijf ik rituelen. Verschillende vormen en opstellingen van rituelen. De geschiedenis van de wicca.

    Wat is wicca vraag ik me af? is dit een allegaartje, of gaat het om de God en de Godin en het eren van deze, en om het vieren van jaarfeesten en andere rituelen?

    Wie het weet mag mij wijzer maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jaap, als je de dingen aan de weet wilt komen die jij opsomt kom je toch weer in een clubje terecht. Daar kun je je dan wel weer uit losmaken, maar het begint met clubwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Jaap
    Mediteren, tarot en astrologie zijn zaken die je ook binnen de Wicca kan gebruiken. Wat reiki en magnetiseren ermee te maken hebben, weet ik niet zo goed. Ikzelf ben reiki-master en het enige antwoord wat ik daarop kan zeggen is dat je leert op een bepaalde manier met energie omgaan, maar ikzelf zal deze zaken nooit onderwijzen binnen de Wicca. Verder worden zaken zoals jaarfeesten, hoe schrijf ik rituelen wel degelijk in sommige opleidingen opgenomen en uitgelegd .. ik zeg hier wel bij .. sommige. Hele veel houden dit soort info graag in eigen hand als leraar. Kwestie dus van de juiste groep zoeken en vinden die dit soort zaken ook in hun 'cursus' pakket meenemen. Op zoek naar een clubje dus Jaap!
    B*B

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik had gehoopt het te horen van mensen die al in clubjes zitten. Of van mensen die (des)kundig zijn op het gebied van wicca.

    Ik ben zelf overigens niet van plan om in een clubje te gaan zitten die op deze leest geschoeid zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Jaap
    En wie zegt dat ik niet in een 'clubje' zit en 'deskundig' ben?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dan kan niet, Jaap. Veel van de kennis die jij zoekt is gebonden aan geheimhouding of in elk geval niet bedoeld om naar buiten te brengen.
    Dat is het probleem bij clubjes. Daar moet je eerst lid van zijn om te mogen "knutselen". Irmgard zet het heel goed neer: men houdt het in eigen hand.

    Eigenlijk is dat wel jammer omdat je toch graag de juiste informatie wilt voor je een groep kiest. Maar ja, verander die Clubgeest maar eens ....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oeps, ik denk dat Irmgard goed weet waar ze over praat. Misschien wil zij dan uitleggen waarom iemand die aansluiting zoekt niet eerst een behoorlijk stuk informatie kan krijgen over de "club" en wat die doet. Dat is toch niet zo bijzonder in deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Allereerst zijn een aantal zaken aan elkaar verbonden, je kan niet alles wat je wilt leren loskoppelen van elkaar in aparte leerstof, daar wringt dus al een schoen. Soms moet je eerst een deel bestuderen voordat je de samenhang met andere dingen ziet (kan zien), de kwartjes moeten eerst vallen. Gewoon logisch, niets geheimzinnig. Een kleuter moet ook eerst naar de kleuterschool en een traject afleggen voordat hij aan de universiteit kan studeren. Dat het traject soms extra lang gehouden wordt door leraren, dat is gewoon een feit, daar heb ook ik ervaring mee. Soms is bewust 'dom' houden een optie om mensen aan je te binden voor een opleiding, zodat de mensen langer blijven hangen als drang naar 'meer weten'. Er zijn groepen die heel duidelijk zijn wat je te leren krijgt, er zijn ook groepen die het om bovenstaande reden het dus niet zijn. In het land van de blinden is een-oog koning tenslotte. Vandaar dat men binnen een coven niet gediend is van contact met andere groepen, want je zou eens 'wijzer' kunnen worden, terwijl het nou juist gewoon gaat om dat wijzer willen worden, dingen willen leren. Maar ja, als je goed wordt, of beter, kan je de groep weleens willen verlaten, misschien zelfs om een eigen groep te starten. Dat brengt dan geen 'geld' meer in de pocket, en geeft geen aanzien meer tegenover de leraar. Want de meeste staan toch wel erg graag op een voetstuk, en hebben graag 'personeel'. Maar, er zijn ook leraren die heel graag hun kennis willen delen, gewoon zonder voorwaarden, alleen zijn die dun bezaaid, maar echt ze zijn er wel.
    B*B

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik zie nog steeds niet de samenhang tussen bepaalde kundes en wicca. Zo gaf iemand een curus of chakra's en aura's binnen een wicca opleiding.

    Zou het kunnen dat ik een veel smaller beeld heb van wat wicca nu eigenlijk is? Ik snap wel dat het handig is om bv iets van kruiden te weten, zodat je dit kan toepassen voor een drank of medicijn, of dat je wierook kan maken tbv een ritueel, of dat je kan onderscheiden dat het volle maan is. Maar ik zie dit alles niet als wicca, maar als dingen die binnen de wicca of binnen een wicca coven handig zijn om te gebruiken.

    Doorom vroeg ik eerder ook, dat als ik het fout zie, of er dan iemand mij kan uitleggen wat Wicca is nu eigenlijk wel is.

    Ik heb bovenin al beschreven wat ik denk wat wicca is. Ik denk dat het het eren van de god en godin is, het vieren van de (jaar)feesten en het eventueel schrijven of maken van de hier bijbehorende rituelen. Het maken of het leren over de rituele genruiken en voorwerpen valt wat mij betreft ook onder Wicca.

    Ik hoor het nu graag van anderen wat zij onder wicca verstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik lees zo nu en dan Sterzoeker en ik las hier boven iets over geheimhouding van kennis, daarop wil ik even reageren. Dit is de grootste flauwekul.

    Ik ben een aantal jaren lid geweest van een groep met zogenaamde "geheime kennis", maar het bleek na al die jaren dat er eigenlijk helemaal geen geheime kennis was.

    Het is natuurlijk heel erg mooi om te schermen met een geheim, daar kon de leidster van de groep heel veel achter kwijt. Ook als ze dingen niet wist, of geen antwoord wist op vragen, dan was daar het wederom het geheim, waar ik nog niet aan toe was, of niet bij kon, omdat ik het bijbehorende bewustzijn nog niet bezat.

    Geloof me lezers van Sterzoeker, er zijn helemaal geen geheimen. De kennis die werd aangeboden was ook niet bijzonder, terwijl dat voortdurend werd geropen. Deze kennis is ook te vinden in boeken op het internet. De andere helft van het gebodene was "geleend" materiaal van een ander groep, maar ook dat circuleerde naar ik heb vernomen inmiddels ook rond onder de geïnteresseerden.

    Kennis & geheimhouden binnen een groep is dus je reinste flauwekul en is alleen maar ten voordele van wie aan het hoofd staat van zo'n groep.

    Geheimhouding werd binnen de groep waar ik over spreek zeer zeker ook gedaan omdat de leidster bang was dat leden zelf met de rituelen en documentatie aan slag gingen en dat zou concurrentie betekend hebben.

    Persoonlijke zaken of beleving, dat is logisch dat die binnen een groep blijven en daar zal je mij niet over horen. Dat zou je kunnen beschouwen als het geheim van een coven, orde of groep.

    Dit, dit geheim heeft uit eindelijk mij uit die groep verdreven, omdat ik domweg geen antwoord op mijn vragen kreeg, of omdat ik geen documentatie kreeg en de kennis die ik wilde vergaren maar mondjesmaat werd gedoceerd. Toegang tot verder documentatie kreeg ik niet. Daar had ik geen zin meer in, dus heb ik mijn lidmaatschap aan de wilgen gehangen en ben ik nu nergens meer lid van.

    Op zich mis ik dat niet kwa kennis, maar ik wilde wel graag met een leuke groep mensen me verdiepen en bekwamen in beplaade zaken, dus ben ik maar een beetje voor mijzelf begonnen, met wat exleden uit die groep en met wat andere belangstellen en dat bevalt ons prima!

    Geen geheimen en geen verschillen meer,door graden of andere zaken die ontwikkeling alleen maar in de weg staan, dat is echt een verademing!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Jaap
    Sommige onderwerpen zijn aan wicca verwant, sommige dus helemaal niet, zoals reiki, chakra en aura cursussen.
    Je geeft het zelfs al aan, bepaalde zaken hebben niets van doen met Wicca als religie, maar sommige zaken helpen wel om te ervaren. Aangezien dat Wicca een ervarings religie is, helpen ze.
    Jouw omschrijving klopt gewoon, maar voor het vieren van jaarfeesten heb je soms ook attributen nodig, wierook, tools. Voor magisch werk tijdens volle maan, is het toch handig als je weet wanneer het volle maan is, maar ook magisch werk tijdens de donkere maan. Om te begrijpen wat waar thuishoort moet je eerst voelen wat de energie van een volle maan doet met je, of een donkere maan. Ook hoe jezelf bent en voelt is belangrijk voor een goed verloopt van een ritueel.
    Om jezelf te begrijpen, is inzicht krijgen in jezelf erg handig, die inzichten verkrijg je bijv. door tarot te leggen, maar dan moet je dus ook weten hoe tarot werkt. Dus soms grijpen dingen ineen.
    Om een God en een Godin te willen eren, moet je eerst weten wat je eert. Wat er binnen de Wicca hieronder verstaan wordt, want dat scheelt nogal per religie. Een wicca-god is toch iets heel anders dan een katholieke-god. Dus aanverwante zaken zijn er om andere dingen weer helderder te krijgen, vandaar dat het allemaal onder de noemer Wicca valt.
    B*B

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @irmgard, dank je wel voor je uitleg. Nu wordt me het een en ander duidelijk. Dat ik de verbanden tussen de verschillende zaken niet kon leggen komt waarschijnlijk door dat ik niet denk van uit de praktijk. Ik dacht zo, eerst de rituelen en de feesten, en het eren doen, en dan komt er vanzelf aan het licht wat daarbij nodig is aan kennis en materie. Dan ga je je dus verdiepen in wierook of in maanstanden enz. In de praktijk zie ik echter, wat ik als bijzaken beschouwde, als apparte cursussen genoemd. Vandaar denk ik de verwarring van mijn kant.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een heel mooi antwoord, Irmgard. Alleen het idee dat al dit geknutsel een religieus doel moet dienen, daar ben ik zelf niet zo weg van.

    Er zit naar mij idee ook een wonderlijke draai in je uitleg. Als je het gegeven bekijkt dat covens amper te vinden zijn (en ook niet gevonden willen worden) en ik lees in je antwoord dat je eerst een verkenningstocht naar de God/Godin moet ondernemen voor je kennis kunt maken in de uiterlijke wereld, dan betwijfel ik het woord religie.
    Een religie is voor elke gelovige weggelegd, maar wicca wekt de indruk exclusief voor bepaalde mensen te zijn.
    ALS ze zichzelf begrijpen, ALS ze weten (?) wat ze eren, ALS ze de attributen en regalia bezitten en beheersen, ALS ..... ze een coven kunnen vinden om dat allemaal aan de weet te komen. Er zijn teveel voorwaarden aan wicca verbonden om een religie te zijn die voor ieder mens toegankelijk is. Alsjeblieft, geen ervaringsreligie, want elke religie is een ervaringsreligie, dat is niet exclusief van wicca.

    Zeker, je antwoord is mooi. Maar omdat op die andere vragen geen antwoord gegeven is blijft het in de ogen van degenen die tot de onwetenden/ongeschikten behoren, toch een knutselclub.

    Het verhaal van Carla sluit daar zeker bij aan. Zij schrijft dan misschien over een andere lijn of traditie, het patroon is hetzelfde. Want er wordt geen of beperkt toegang gegeven (of onder speciale voorwaarden), het hete hangijzer van de zogenaamde geheimhouding speelt ook in wicca,
    bij gebrek aan wezenlijke kennis en informatie wordt er geknutseld en ALS er kennis is, dan mag die weer niet gebruikt worden (behalve door een enkele bevoorrechte).

    Mijn compliment mag je aannemen, maar accepteer ook de gaten in je verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @ Irmgard

    "Een wicca-god is heel iets anders dan een katholieke-god". Zou je dat willen uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ""Het is natuurlijk heel erg mooi om te schermen met een geheim, daar kon de leidster van de groep heel veel achter kwijt. Ook als ze dingen niet wist, of geen antwoord wist op vragen, dan was daar het wederom het geheim, waar ik nog niet aan toe was, of niet bij kon, omdat ik het bijbehorende bewustzijn nog niet bezat. ""
    Ik heb even een stuk gequote van Carla, klinkt me dus erg bekend in de oren, Erg eigenlijk dat dit gewoon gebeurd, maar ik heb het dus ook meegemaakt. Kom er gewoon eerlijk voor uit als je iets niet weet, je bent tenslotte niet alles-wetend, niemand, zelfs een HPS niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Dorian
    Er zitten zeker gaten in mijn verhaal, ik kan en wil niet al te uitgebreid zijn hierin. Reden: ik wil niet tegen alle schenen aanschoppen. Er zijn ook integere mensen binnen wicca-land, en fijne groepen, die veel info delen, en die ken ik ook. We moeten echt niet iedereen over één kam gaan scheren. Maar er zijn ook groepen die kant nog wal raken, waarbij informatie inderdaad wordt afgedaan zoals Carla het zegt, en ik nog hierboven aanhaal. Het is makkelijk om daarmee te schermen. Maar punt blijft dat de religie voor iedereen inderdaad toegankelijk is, maar wil je de diepere lagen en de symboliek begrijpen, zal je toch iets moeten bestuderen. Maar dat geldt voor iedere religie.

    @Elfin
    Het beeld van een God binnen de Wicca is meer een archetype, een mannelijke vorm terug te vinden in alle krachten om ons heen. De zaden bijv. zijn mannelijk. de zon wordt mannelijk gezien. God is dus meer dan het beeld van een mannelijk persoon die ergens aan de hemel vooral met zijn vinger wijst en zegt wat we wel en niet mogen doen, anders volgt er zonde en boete. Er zit dus heel veel verschil in de God zoals de heksen hem zien en ervaren, dan in de God vanuit het christendom.

    En ja, heksen knutselen graag, een vorm van energie steken in de dingen die ze doen en maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Irmgard,
    In je laatste regel van je post aan mij zie ik dat we het een klein beetje eens zijn.
    Ik wil ook niet alle groepen over een kam scheren, maar is dat dat mogelijk? Het is niet te doen om de serieuze van de onserieuze groepen te onderscheiden omdat ook de serieuze groepen/covens zich niet laten zien en daarmee haast onbereikbaar zijn. Daar komt bij dat ik uit ervaring weet dat er ook bij de serieuze groepen zwaar geselecteerd wordt. Dan kun je dus niet meer waar maken dat wicca een religie voor iedereen is. Sterzoeker heeft eerder ook al die exclusiviteit bekritiseerd en terecht. Een handjevol wiccas eist een enorm gebied (dat van een religie) voor zichzelf op. En op grond van wat?
    Dan kom je toch ook weer op dat onderling verketteren, dan zien we de "echte wiccas" pas goed in actie. Het is mooi dat jij wat lange tenen wilt ontzien, maar daar gaat het niet om.

    Kijk, bij bepaalde magische scholen is de voorwaarde om toegang te krijgen dat je veel geld betaalt. Dat is tenminste duidelijk.
    De voorwaarde om tot een coven te worden toegelaten is volstrekt onduidelijk (ALS je er een kunt vinden). Ja, als een HP je geschikt vindt. Op grond van wat?
    Irmgard, het label religie hoort helemaal niet bij wicca. Het is een bedenksel, een samenvoeging van mythen en gebruiken, gecomponeerd door Gardner en Sanders. Wat zich tegenwoordig wicca noemt maakt van geen kant waar dat wicca een religie is. Hoogstens een knutselclub die zichzelf verheven heeft.

    Zie je dat het verschil tussen onserieus en serieus helemaal niet zo groot is?

    Je betoog is mooi, maar de praktijk is lelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Irmgard

    Ik wil nog iets opmerken over je post voor Elfin.

    Elke God is een archetype. Alleen de betekenis die aan een archetype gegeven wordt verschilt per cultuur en per tijdperk.

    Het is bekend dat wicca zich graag bedient van een anti-beeld van een god, van iets "wat het niet is". Daarmee is echter niet vertelt wat "het wel is".
    Ook het afzetten tegen christelijke symboliek is makkelijk en redelijk kortzichtig. De natuurlijke elementen zijn in het christelijke godsbeeld net zo makkelijk te vinden als in het wicca godsbeeld. Liefde voor de natuur is zeer christelijk, het is immers een manifestatie van het goddelijke, nietwaar? Net als de mens of de planeten trouwens. In alleen een persoonlijk voornaamwoord kan het verschil dus niet zitten.
    De zon = de zon, om het even of je die als man of vrouw voorstelt.

    Hoe heksen een god ervaren is een persoonlijke zaak, de vraag is hoe hij in een verering wordt voorgesteld want daarin wordt dat beeld gedeeld met anderen. En daar gaat het om. En dan zie ik meer overeenkomsten dan verschillen tussen de christelijke god en die van wicca.
    Waarmee ik wil zeggen dat alleen de verwijzing naar de natuur wicca nog lang geen religie maakt. Maar dat had ik al geschreven.

    Ben benieuwd wat Elfin daarvan vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @ Irmgard
    @ Dorian

    Ik ken helemaal geen katholieke god met een opgeheven vingertje! Zo ben ik niet opgevoed en ik ben hem in mijn volwassen leven ook nooit tegengekomen.
    Irmgard, ik snap ook niet waarom je zo'n karikatuur neerzet als tegenhanger van de wicca-god. Is die beter dan?

    Wel interessant wat Dorian schrijft over die overeenkomsten. Irmgard, het lijkt wel alsof wicca helemaal niet kan bestaan zonder die karikatuur. Is dat dan weer iets met historische wortels zoals brandstapels enzo? Is dat de reden van de kerkelijke verzetsbeweging die wicca heet, Irmgard?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hahahah, is wicca een kerkelijke verzetsbeweging in jouw ogen? Dat is een nieuwe titel die ik nog niet gehoord heb.
    De wicca god is geen betere, beslist niet. Even heel eerlijk, een ieder moet zijn religie kiezen waar hij/zij zich het best bij voelt. Ik ben RK opgevoed, maar wel onder een noemer van dingen die zondig zijn, als je verkeerd doet, nou dan straft god, en god kijkt altijd, controleert je, je moet biechten .. dat soort zaken. Ik denk dat het beeld wat ik schetst dus uit eigen ervaring komt, ben blij dat je die opvoeding niet gehad hebt. Maar de overeenkomsten zijn er wel degelijk, kijk naar de rituele handelingen, het lichaam en bloed van christus, ipv cake en wine wat ons gegeven is door moeder aarde. De gewaden, de regalia, de priester, komt allemaal overeen. Ik voel me alleen beter bij het beeld van een Godin en God binnen de Wicca, met name dat het ook in jezelf te vinden is, en overal om je heen. Gewoon mijn persoonlijke keuze.
    Tuurlijk zijn er zat overeenkomsten, Wicca is gebaseerd op heidense gebruiken, veel van die heidense gebruiken vind je terug binnen het christendom, die heeft daar ook gebruik van gemaakt toen het massaal mensen ging bekeren, om de mensen toch nog een stuk van hun heidense geloof te laten houden. Dus in principe is veel één pot nat. Beter of slechter is er dus niet .. alleen anders. En de ene voelt zich aangetrokken tot het éen en de ander dus tot het andere.
    B*B

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @ Irmgard

    Aha, die karikatuur waar Elfin over schreef is een beeld uit jouw eigen ervaring. Dat wil ik best aannemen.
    Dan zou je toch dubbel voorzichtig moeten zijn met wat je aan Jaap schrijft over wat wicca IS. Of dus NIET IS.

    Een ervaring kan niet gegeneraliseerd worden. Al helemaal niet als het om een godsbeeld gaat wat in bredere kring gebruikt wordt.

    Gebruik je het woord "heidens", dan spreek je vanuit het godsbeeld met het opgeheven vingertje. Om een nodeloos scherp onderscheid te kunnen maken tussen een godsbeeld van wicca (wat overigens nog steeds onduidelijk is) en de rest.

    Het probleem wat ik met jouw vage redenering heb is in feite het probleem wat ik al beschreef. Er wordt door de wicca's een godsbeeld geclaimd dat in feite voortkomt uit een verzinsel van Gardner. Zijn opvolgers hebben dat beeld alleen wat aangepast aan hun tijd, maar we hebben natuurlijk ook nog die echte oerwicca's, nietwaar?

    Ik kan het erg eens zijn met wat de Kritische Magier eerder schreef: hoe mensen in oertijden leefden is maar voor een heel klein beetje te achterhalen. Wat zij dachten en hoe zij voelden is al helemaal niet meer te achterhalen.
    Wicca's laten het voorkomen alsof zij dat wel weten. Alsof zij dat zelfs nog kunnen nadoen. Sorry, Irmgard, dat gaat niet.

    Blijft dus overeind dat wicca geen religie kan zijn. Geen beeld, geen mythe, geen leer. En daarbij is wicca dan ook alleen voor de "uitverkorenen" d.w.z. degene die in een hersenschim volgen en gezellig samen knutselen vanwege dat lekkere "wij-gevoel".

    Sorry, Irmgard, wicca kan zich niet meten met wat voor religie dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wicca valt wat mij betreft wel onder een religie, hoe het door de traditie ingevuld wordt is een ander verhaal, ook daar zitten dingen waar ik het persoonlijk niet mee eens ben, zoals o.a. het claimen, en het 'uitverkorenen' groepje. Maar als je het woord religie pakt (wiki of woordenboek): Onder religie wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat. In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit. Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon.
    Vaak ook wordt de term geloof gebruikt. In monotheïstische religies wordt ook het specifiekere begrip godsdienst gebruikt. In polytheïstische religies spreekt men daarentegenover een godendom.

    Als je dit toch leest kan je in principe een eigen religie hebben, onder welke noemer dan ook. Voor mij is Wicca dus een religie, met religieuze handelingen. Dat ook hier de richtlijnen niet altijd even 'zuiver' zijn lijkt me een gegeven. Ik voel me goed bij Wicca als religie en niet alleen een knutselgroep, terwijl ik dus niet (meer) binnen de traditie val.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @ Irmgard

    Nee, je kunt je niet beroepen op een omschrijving in een woordenboek. Dan ga je de marge in met wicca.
    Een religie kent in de eerste plaats een centraal beeld dat gedeeld kan worden door aanhangers van een religie. Dan heeft een religie een leer en in de kern van een leer zit de mythe. Dat hebben alle religies gemeen.

    Jouw particuliere beleving en bijbehorende handelingen doen in feite niet ter zake. Het gaat om wat zich als groep manifesteert en dat doet wicca.

    En gooi nou alsjeblieft niet ook nog de term traditie in het midden want dat heeft helemaal geen hand of voet.

    Je zult dus minder voor jezelf moeten redeneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Het blijft lastig om religie uit te leggen, het blijft lastig om wicca uit te leggen. Maar om even naar het topic terug te gaan, er zit een waarheid in die 'clubgeest'. Veel mensen sluiten zich aan bij een coven vanwege het 'erbij' willen horen, en vinden dat alleen bij een coven. Het erkende stempel 'heks' is voor velen belangrijker zelfs dan welke religieuze beleving, want dat vind je ook wel zonder de groepen. Een ieder zal hier toch zijn of haar weg in zelf moeten vinden, dat kan niemand voor je doen. Je sluit je aan bij hetgeen je als prettig ervaart. En dat groepsgebeuren komt inderdaad over als een veredelde knutselclub soms. Nou is dat meer de aanblik van buiten af dan wat het daadwerkelijk is. Het 'knutselen' heeft wel een doel, soms magisch, soms ook om de groepsenergie te versterken. Want niets is zo gezellig dan samen rond de tafel zitten freubelen. Ik kan het iedereen aanraden, er zijn zat van zulke workshops te vinden overigens, dus ik zou zeggen, stort jezelf er eens in, en ervaar wat het met je doet, die 'clubgeest'.
    B*B

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Mooi gezegd, Irmgard.

    Maar ..... "erkende" heksen?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Het staat ook tussen aanhalingstekens .. ik bedoelde ermee dat je voor velen pas heks bent als je bent ingewijd. Veel heksen gaan voor de inwijding om erkend te worden door wicca land. Zonder inwijding tel je niet mee in de ogen van de traditie.
    B*B

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik was een paar dagen op vakantie en kon daardoor even niet reageren, maar ik vroeg me ook al "erkende heksen" erkend door wie en waarom wil men erkend zijn? Of gaat het om bekendwording.

    Dan vraag ik me af ingewijd door wie? Ik weet dat wicca, zoals die heden ten dage beleefd wordt van nog niet zulke oude datum is en dat er eigenlijk nog meer twee of 3 generaties wicca's bestaan. In Nederland begon dat ik de jaren 70 en die mensen zijn ooit begonnen en voor die tijd waren er geen ingewijden en ook geen wicca's. In de zin van de betekenis die het woord wicca nu heeft.

    Ik moet persoonlijk dus altijd een beetje lachen om die mensen die zo trots zijn of tuk gaan op hun inwijding of op hun graden, want als je het goed en wel beschouwd zegt het helemaal niet zo veel.

    Iemand heeft ooit een keer besloten vanaf nu moet als iemand er bij wil horen een inwijding doormaken en ik bepaal hoe dat werkt en dat wordt de standaard voor alleen die mij volgen. Het gekke is veel mensen hier geloof aan zijn gaan hechten en dus denken dat een inwijding een voorwaarde is om wicca te zijn, daarbij vergeten ze dat de eerste die ooit begon dit gewoon bedacht heeft.

    Iedereen kan in theorie dus een orde of een school beginnen waarbij ingewijd moet worden. Eigenlijk zeggen dit soort inwijdingen dan ook niet meer dan je volgeling bent van een bepaalde school of persoon. Je hoort bij die groep, daar ben je een ingewijde, maar het zegt helemaal niet over jouw waarde, als wicca en mens.

    Een inwijding zegt ook niets over kennis of kunde. Het zegt alleen iets van dat je ergens bij hoort of wilt horen. Ik ben benieuwd hoe anderen lezers hier dit zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik geloof dat ik het exact zie zoals jij Jaap!
    Andharil

    BeantwoordenVerwijderen
  41. De waarde van een inwijding geldt exclusief voor de groep waarin je ingewijd wordt. In dit geval geldt dat voor wicca, of een wicca coven. Wicca (niet hekserij in algemene zin), werkt met inwijdingen. Dat is geen waardeoordeel in mijn ogen, maar slechts een bepaling, intrinsiek aan wat wicca is. Een heks (of iets dergelijks) moet daar vrede mee hebben indien hij/zij niet is ingewijd en dat om bepaalde redenen waarschijnlijk ook niet wil zijn. Waar maakt men zich überhaupt zo druk om?

    In die zin ben ik het met Jaap eens: waar wil je bij horen? Ben je een heks, of wil je wicca zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Dan is wicca dus net zoiets als de Stokroos uit de beginblog. Een lied, een insigne, een belofte, een installatie avond (de inwijding) en verder knutselen maar. Ik snap het!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Dat weet ik niet, Elfin, en ik voel ook geen behoefte om daar over mee te praten. Ik heb genoeg aan mezelf. Snap je?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Nog even dit.
    Staat er bij wicca ook een ® of een ©? Nee. Dan is het tijd dat er een eind komt aan dat idiote geclaim.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Behalve die inwijdingen heb je ook nog dat sommige groepen claimen speciaal contact te hebben, met wat eigenlijk vraag ik me dan af. Dit noemen ze fully contacted. Hoe zit het eigenlijk met groepen die zeggen dat ze "Fully contacted" zijn, vraag ik me af. De SOL en de TOS doen bijvoorbeeld deze claim. Ik weet ook niet precies wat hier nu eigenlijk mee bedoeld wordt en het wordt op hun sites ook niet nader uitgelegd, behalve dat het genoemd wordt. Ik heb begrepen dat het zo iets is als dat de goden achter hun staan. Ik vraag me af of dit wel echt zo veel verschil maakt met andere groepen en of je daar als lid van ook iets van zou merken. Ik zou ook wel eens willen weten waar dat contact uit bestaat en wie heeft dan dat contact? Zij dat alleen de leiders, hebben de leden ook dat privilege. Ik vind het een beetje een schimmig gebied waar van ik maar niet kan achterhalen wat nu precies dat fully contracted of contacted in de praktijk betekend. wellicht zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben, of kunnen vertellen wat dit is

    BeantwoordenVerwijderen
  46. "Een inwijding zegt ook niets over kennis of kunde. Het zegt alleen iets van dat je ergens bij hoort of wilt horen. Ik ben benieuwd hoe anderen lezers hier dit zien?"

    Jaap helemaal mee eens!! (komen we toch weer op die clubgeest LOL)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ik ken het fully contact alleen vanuit mijn tai-kwon-do verleden, en vanuit de Tos richting mijn portemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Brilliant, Anoniem! (veegt zich de tranen van het lachen uit de ogen).

    BeantwoordenVerwijderen
  49. fully contacted wil zeggen in cnntact en geleid door een zekere godheid, in dit geval anubis. Dat betekent dat je moet buigen naar een beeld dat wordt rondgedragen. Snap je Jaap?

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Het is leuk om deze discussie voorbij te zien gaan. Echter het woord clubgevoel zegt me als éénling maar weinig omdat het iets ongrijpbaars is wat nooit helemaal te begrijpen is.

    Dont get me wrong, het is niet voor iedereen gegeven om een clubgevoel te ervaren of te weten wat het precies moet voorstellen.

    Drake 93.93.93

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Ik ken het fully contacted van de TOS. Ina scheen dit soort contacten te hebben. Anderen in haar groepen heb ik er nooit over gehoord, althans niet dat de leden contact hadden met het contact van Ina hadden. Ina liet op subtiele wijze blijken dat zij contact had met de Egyptische god Anubis. Ze heeft een aantal keren in een ritueel Anubis door haar laten spreken. Ze channelde een boodschap van hem aan ons, en ze heeft een keer aan alle leden een geschreven boodschap van Anubis doorgegeven. Persoonlijk heb ik hier niet het gevoel bij gehad dat er een god sprak. Het had net zo goed een boodschap van Ina zelf kunnen zijn, want het was niet veel anders dan wat zij in de lessen vertelde. Ook beweerde Ina dat de workshops die zij geeft, tekstueel ingegeven worden door o.a. Anubis. Ik heb het altijd heel merkwaardig gevinden dat Anubis alleen tegen haar sprak en niet tegen ons als leden. Zo wie zo vond ik het vreemd dat het contact achter de school Anubis is, want waarom Anubis? Anubis is namelijk de god van de balsemers, de god die rechtspreekt in de onderwereld, die geeft dus geen wijze boodschappen door. Logischer zou zijn dat Toth het contact achter haar school zou zijn. Ik weet ook niet of ik dus echt moet geloven dat deze contacten er daadwerkelijk zijn. Ik heb er persoonlijk nooit wat van gemerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Fully contacted is een uitdrukking die de Golden Dawn hanteerde. In de rituele magie wordt het beeld van een godvorm gevisualiseerd. Deze godvorm onderhoudt het contact met andere godvormen. Het is dus een netwerk.

    In feite is daar niks bijzonders aan want hetzelfde gebeurt ook in de christelijke kerk. Via de godvorm van Jezus loopt het contact met andere godvormen, Dat is in dit geval een drie-eenheid, elke vorm heeft andere eigenschappen maar is een geheel.

    Zo is elke gelovige fully contacted want het gaat om het geloven. Ieder mens kan geloven in het contact met de godenwereld. dat is geen voorrecht van een school of kerk, laat staan van Custers.

    Dolores Ashcroft noemt haar school ook fully contacted, alsof dat een speciaal labeltje is. Het is onderdeel van een opgeblazen imago van magische scholen en Dolores Ashcroft is geen haar beter dan de rest.

    Je moet dus twee dingen onderscheiden: 1) hoe het begrip fullly contacted gebruikt wordt en 2) wat het inhoudt.
    Hoe het gebruikt wordt is duidelijk, Carla beschrijft daar een goed voorbeeld van: alsof iemand een streepje voor heeft in de godenwereld.

    Wat het inhoudt is heel eenvoudig en is deel van ieder mens die gelooft.
    En dat doet dan ook iedereen, al was het maar het geloof in de mensheid of in de kracht van de natuur. Wij zijn dus allemaal fully connected.

    Wat die apekool van Custer betreft kan ik hieraan toevoegen dat het haar bedoeling is dat leerlingen in haar geloven en van haar een godvorm maken. Daarom doet ze er nog iriserende contactlenzen bij, dan lijkt het net of haar ogen licht geven, nog wat humbug over teksten die door Anubis persoonlijk bij haar afgeleverd zijn en hoppa, de club gaat in aanbidding op de knietjes.

    Wie die klungelige teksten van Custers kent schaamt zich plaatsvervangend bij haar bewerking dat Anubis zelf die teksten geschreven heeft. Zulke flauwekul doet alleen maar afbreuk aan het devote karakter dat rituele magie zou moeten hebben. En dat noemt zich dan magus.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. LOL, die contactlenzen vind ik echt een geweldig idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Yep, de kermistrucs zijn de magus niet vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. de inwijding of de heks, wicca, magicus of pietje puk. Wie was er het eerst, de kip of het ei.

    Gegroet, De Baadster

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @braadster, ja dat is helemaal een goeie vraag iemand is er ooit mee begonnen. Die moet bedacht hebben dat kennis macht is en dat je met de belofte van inwijding mensen aan je kan binden of dat er geld of eer mee te verdienen viel. Kennis kan je namelijk ook overdragen zonder dat er een inwijding aan te pas komt. Dus waarom nu eigenlijk die inwijding?

    Een inwijding houdt namelijk altijd in dat er iets exclusief wordt gemaakt wat de inwijding namelijk gewoon voor een iedereen beschikbaar is na de inwijding alleen voor de ingewijden. Het woord zegt het al. er ontstaat door inwijding dus een splitsing in de eenheid, een inwijding impliceert automatisch een afscheiding of een afsplitsing van de gewone samenleving. Dat roept altijd vragen op en soms wrevel, omdat de mensen die er eerder bij hoorden er dan niet meer bij horen, toch willen weten wat er tijdens of na die inwijding gebeurt. Tja, en dat is natuurlijk alleen voor ingewijden. Op dat moment komt dus het geheim om de hoek.

    Na een inwijding ie er voor de buitenstanders dan opeens iets wat geheim is en voor de ingewijden is er na de inwijding opdracht om het geheim te bewaren. Wat dat geheim nu precies is dat weten vaak beide partijen niet en beide partijen zijn zich er ook niet van bewust dat een geheim vaak niet meer is dan een leegte, waar je zogenaamd van alles achter kan stoppen.

    Als het geheim bekend zou zijn is het immers geen geheim meer, dat geldt zowel voor de ingewijde die de belofte van de groep heeft dat geheim onthuld gaat worden, als voor de buitenstaander die het geheim graag onthuld ziet worden.

    Zo houden ze elkaar gevangen in de vraag van de kip of het ei en worden zaken die heel simpel zijn heel moeilijk gemaakt. Je zou het ook omgekeerde magie kunnen noemen, want magie moet zaken die heel moeilijk zijn heel simpel kunnen maken. Dat verkoopt sinds een eeuw al niet meer, dus heeft de commerciële magiër het omgedraaid en is de kip van het ei gescheiden en maakt ze mooie beloftes deze voor u samen te brengen, zaak dus om die twee niet zelf niet los van elkaar te zien, daar heeft u geen Custers of wie dan ook voor nodig. Ze waren er namelijk allebei altijd al tegelijkertijd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  57. @Ex-TOS. Ina Custers heeft niet allen klungelige teksten, maar ook hele vreemde teksten. In de zin van dat niet te achterhalen valt wat de gebruikt bronnen zijn. In de rituelen-boekjes van Ina Cuters worden de gebruikte bronnen ook niet vermeld.

    Ooit heb ik van haar de teksten van de Amduat rituelen in handen gekregen. Die heeft zij in 2004 in Egeland onder de vleugels van DAN gegeven. Deze behandelen de eerst 4 uren van de nacht. Ik heb die rituelen via een kennis uit Engeland kennis.

    Ik heb de teksten van Ina haar Amduat vergeleken met de vertaling van de Amduat van o.a. Erik Hornug en met nog een aantal vertalingen van Egyptologen. Ik kan echter nergens in de verschillende wetenschappelijke boeken de teksten die Ina Custers heeft gebruikt terugvinden.

    Ina Custers haar Amduat ritueel leek er ook niet een heel klein beetje op. Waar zij haar rituele teksten vandaan heeft is mij dan ook een compleet raadsel. Wie het weet mag het zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen