Pagina's

vrijdag 5 februari 2010

Egypte onthult renovatie oudste klooster

Hoofd archeologie, Zahi Hawass, onthulde op donderdag 04-02-2010 dat de uitgebreide renovatie, te Zaafarana, aan het oudste klooster ter wereld voltooid is. Het werk werd voltrokken op de 1.600 jaar oude-site en is een symbool van vreedzame co-existentie tussen moslims het land en christenen.

Zahi Hawass verwees naar een incident van een kleine maand geleden, waarbij tijdens een beschieting van een koptische kerk zeven doden vielen. Op de vraag of er een verband bestond tussen de schietpartij en het moment van de bekendmaking van de renovatie antwoordde Hawass: "Het incident in boven-Egypte, tussen twee broeders, kan gebeuren. Ik wil dat iedereen dit incident vergeet." Hij merkte op dat het renovatiewerk werd gedaan door moslims.

Egypt's Supreme Council of Antiquities bracht acht jaar door met de restauratie met een kostenpost van 14,5 miljoen dollar, voor het uitvoeren van een uitgebreide restauratie voor het behoud van het oude klooster. Het klooster is gelegen in de ruige woestijn bergen in de buurt van de Egyptische Rode Zee kust.

Deze afgelegen plek is aan het einde van de 3de eeuw is vooral bekend geworden door Christelijke asceet, de Heilige Anthony had hier een verblijfplaats in een grot, met weinig meer dan een natuurlijk waterbron en een paar palmbomen die hem wat schaduw boden.

Na zijn dood in 356 Na Christus, hebben zijn volgelingen, op deze plaats kloostercellen gebouwd en creëerden hiermee de eerste christelijke klooster ter wereld, waarin nu 120 monniken verblijven. Het is tevens de begraafplaats van vier heiligen, en het klooster herbergt schilderijen en oude kerk die dateert uit de Middeleeuwen.

De monniken zeggen dat de restauratie en de ontdekking van de cellen, van de monniken, een belangrijk licht werpt op de beginjaren van het monnikendom en op bolwerk van de langste monastieke traditie van het land.

"Voor het klooster zelf, is dit zeer belangrijk. “We hebben een ontbrekende deel van onze geschiedenis met de restauratie teruggevonden, want er is niets geschreven over het begin van het klooster” , zei vader Maximus, die toezicht hield op de renovatie.

In de door de regering gesteunde project, renoveerden de werknemers de fort-achtige oude muur rondom het klooster, welke verschillende bijgebouwen herbergt , en haar twee belangrijkste kerken - de 15e eeuwse kerk van de Apostelen en de 4e eeuwse kerk van de Heilige Sint Anthony.

Er is een moderne riolering geïnstalleerd, in het klooster, die een miljoen bezoekers per jaar ontvangt.

"Het klooster is uitgegroeid tot een zeer belangrijk toevluchtsoord voor geestelijke ontspanning voor bezoekers”, vooral door hun bezoek aan de grot van de Hielige Anthony”, zei hij.

Volgens Hawass, is de voltooiing van het project een kans om Egypte critici, de diepten van de tolerantie te tonen.

"Ik geloof dat vandaag belangrijk is, omdat het alle vragen van de mensen kan beantwoorden over de hele wereld en het kan laten zien hoe de moslims hier acht jaar kunnen verblijven om aan deze indrukwekkende renovatie te werken”, zei Hawass tegen journalisten tijdens een rondleiding door het klooster.

Bij de schietpartij in de zuidelijke Egyptische stad Nag Hamadi op 6 januari 2010, op Koptisch kerstavond, werden zes christenen en een moslimse bewaker gedood. De geschokte Christengemeenschap bracht naar buiten dat dit een daad zou zijn een sektarische Islamitische beweging.

De Egyptische overheid gaf aan dat de schietpartij puur criminele daad was, zonder sektarische motieven. Autoriteiten ontkennen categorisch dat er problemen zijn tussen moslims en christenen en zeggen dat er nationale eenheid is, met alle groepen, dat ze leven in harmonie.

De staat stelt vaak vast, dat aanvallen tegen christenen, vooral in armoede geteisterde zuiden van Egypte, geïsoleerd criminele incidenten zijn en vaak verband houden met geschillen tussen clans.

Maar Youssef Sidhom, de redacteur van de wekelijkse Koptische krant Al-Watani, is het niet eens met het standpunt van de regering over de aanval van 6 januari.

"Een aanval op christenen , die uit de kerk komen op kerstavond, dit kan niet afgedaan worden als worden een criminele zaak, het is een criminele sektarische affaire”, zei hij. "We moeten een keer onder ogen zien dat dit een bittere erfenis is, die opgedaan gedurende de laatste vier decennia, waardoor dergelijk vijandelijkheden vaker voorkomen dan voorheen."

Christenen, die ongeveer 10 procent uitmaken op een bevolking van 79 miljoen, klagen over discriminatie, zeggen dat ze onvoldoende vertegenwoordigt zijn in het parlement of binnen de veiligheidsdiensten en dat onderwijs en de media onvoldoende aandacht geven aan hun gemeenschap. Zij wijzen ook op de beperkingen van toestemming, die ambtenaren opleggen, op het bouwen of zelfs op het restaureren van kerken.

"Wanneer de overheid een Joodse tempel, een oude kerk of een oude moskee, wil renoveren, kan niemand de overheid stoppen. Het probleem komt wanneer wij een kerk willen renoveren, dan wordt het moeilijk en we moeten ons aanpassen om van het veiligheidsapparaat goedgekeurd te krijgen ", zei Sidhom.

Leonard Leo, de voorzitter van de Amerikaanse van de Commissie voor; International Religious Freedom, zei dat het State Department zeer bezorgd is over toenemend geweld tegen christenen in Opper-Egypte."

“There are quite a number of laws in Egypt which blatantly discriminate against Christians and other religious minorities in a way that creates a climate where people don't respect Christians,"
Zei hij in het Fox News op 28 januari.

"We leven in hetzelfde land, we drinken van hetzelfde water - we zijn Egyptenaren, allen van ons. Wat is er gebeurt, is iets niet normaals”.zei vader Maximus over de schietpartij in Nag Hamadi.

Door haar uitstekende isolatie, aan de voet van de bergen, omringd door de woestijn frisse lucht, lijkt het klooster ver af te staan van de problemen elders. Als een teken van haar turbulente verleden, is een van de gerestaureerde gebouwen, met een hoge toren, alleen toegankelijk door middel van een houten ophaalbrug, waar de monniken hun toevlucht konden nemen tijdens de aanvallen van vijandige bedoeïenen stammen in de Middeleeuwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten